Pejzaż suwalski, jeziora i lasy

Jeziora suwalskie w okolicy Smolnik, fot. A. Niedek, 2020 r.

Region

Suwalszczyzna

Suwalszczyzna – region, którego piękno i zróżnicowanie jest dziedzictwem zarówno historii naturalnej, jak i dziejów mieszkańców tych ziem. Faliste ukształtowanie terenu i wielość jezior jest dziełem ostatniego zlodowacenia. Do XIII w. znajdowali tu schronienie Jaćwingowie, pokonani jednak w końcu przez Krzyżaków. Od XVI wieku napływała tu ludność polska z Mazowsza i Podlasia, a ze wschodu – Litwini i Rusini. Specyfika i kultura ludowa Suwalszczyzny kształtowała się więc pod wpływem wielu różnych żywiołów, naturalnych i etnicznych. Dziedzictwo tej przeszłości przemawia do dzisiaj, zarówno poprzez piękno krajobrazu, kultywowane jeszcze w wielu miejscach tradycje i zwyczaje, jak i przez smaki tutejszych potraw.

Tekst konsultacji: Aleksandra Pluta

Nazwa

Nazwa Suwalszczyzna pochodzi od stolicy regionu – Suwałk.

Terytorium

Suwalszczyzna graniczy na zachodzie z Mazurami (rzeka Rospuda), na południu z Podlasiem  (rzeka Biebrza), granicą państwa polskiego z Białorusią i Litwą od wschodu i północy. Obejmuje Pojezierze Suwalsko-Augustowskie wraz z Puszczą Augustowską, dorzecza rzeki Rospudy i Czarnej Hańczy.

Osadnictwo

Do XIII wieku tereny te zamieszkiwały plemiona jaćwieskie. Od XVI wieku przybywała tu ludność polska z Mazowsza i Podlasia, a ze wschodu – Litwini i Rusini. Od wieku XVII na ziemie te zaczęli przybywać przedstawicie innych grup etnicznych: Rosjanie-Staroobrzędowcy,  Żydzi. Stanowili oni zrąb widocznej po dziś dzień struktury etniczno-kulturowej. Współcześnie na Suwalszczyźnie mieszkają oprócz Polaków Litwini i Starobrzędowcy.

Krótki rys historyczny

W 1422 r.  obszar ten  znalazł się w granicach Wielkiego Księstwa Litewskiego. Do czasu zaborów osadnictwo i lokalne etnosy były już w znacznej mierze ukształtowane. Po odzyskaniu niepodległości tereny te zaczęto nazywać Suwalszczyzną. Dopiero po II wojnie światowej nazwa ta przyjęła się powszechnie, rozpowszechniana przez badaczy regionu.

Kultura ludowa

Gwara i folklor słowny

Gwary Suwalszczyzny są zróżnicowane, wynikają z wzajemnych wpływów grup sąsiadujących ze sobą. Na zachodzie i w centrum regionu dominuje ludność polska, posługująca się gwarą z cechami mazurzenia, ale z wpływami białoruskimi i litewskimi. W okolicach Puńska, Sejn, Wiżajn, gdzie zamieszkuje ludność litewska i polska, Litwini posługują się językiem litewskim, natomiast Polacy i spolszczeni Litwini mówią w języku polskim o cechach wspólnych z gwarami północnokresowymi, bez elementów mazurzenia. Okolice Lipska i Sejn były pograniczem osadnictwa ruskiego nadniemeńskiego i polskiego. Tamtejsi mieszkańcy posługiwali się gwarami białoruskimi z elementami gwary mazowieckiej. Obecnie lokalne gwary ulegają zanikowi.

Folklor muzyczny, słowno-muzyczny i taniec 

Starsze pieśni polskojęzyczne, białoruskojęzyczne i litewskie w regionie łączył styl jednogłosowy. Były to pieśni pastusze, dziecięce, weselne, związane z pracami polowymi. Wśród tych ostatnich przeważały i wyróżniały się pieśni żniwne. Miały  różnorodną tematykę, związaną z pracą, rodziną, miłością. Często ta sama linia melodyczna powtarzała się w pieśniach w różnych gwarach. Charakterystyczne dla tego obszaru były również pieśni związane z kolędowaniem wielkanocnym, zwane wśród Litwinów łałymkami. Kolędnikom towarzyszyły instrumenty muzyczne, takie jak skrzypce, harmonia guzikowa, cymbały czy dudy.

Folklor Litwinów z okolic Puńska nawiązuje do tradycji z regionu litewskiej Suwalkiji, natomiast z okolic Sejn – do Dzukiji.  Tańce obecne w regionie, były zapożyczone: krakowiaki, oberki, walczyki, polki. Wiele było tańców–zabaw, również popularnych w innych częściach kraju, np.: kotek i myszka, szewc, chusteczka.

Obyczaje i obrzędy

Obrzędy i zwyczaje ludności polskiej i Litwinów związane były ze świętami kościoła katolickiego i cyklem prac polowych i gospodarskich. Nie odbiegały wiele od świętowania w innych częściach Polski, ale niektóre tradycje przyjęły specyficzną, lokalną formę. W okresie wielkanocnym popularnym zwyczajem było kolędowanie, zwane Chodzeniem po Allelui, gdzie zazwyczaj młodzi mężczyźni witali gospodarzy radosnymi pieśniami, przez Litwinów zwanymi łamłykami. Jeszcze w latach  międzywojennych, oprócz wykonywania wieńców dożynkowych, powszechnie przygotowywano na zakończenie żniw wiązanki z ostatniej kępki zbóż, zdobionej kwiatami, tzw. plonu, pępka, który zabierano do domu. Bardzo rozbudowane były zwyczaje weselne, bogate w pieśni i muzykę. Wiązały się one również z przygotowaniem specjalnego ciasta obrzędowego korowaja.

Strój

Tradycyjna odzież z regionu była szyta z tkanin lnianych i wełnianych, wykonanych na domowych krosnach. Kobiety nosiły chustki, koszule, spódnice nazywane kitlami i zapaski, okrycia wierzchnie (kożuch i gruba chusta). Równolegle zakładano stroje wzorowane na modzie miejskiej: nakrycia głowy (czepek lub chustka), kaftaniki/bluzki, spódnice kamelowe (z nici fabrycznych) i buty. Strój Litwinki wyróżniał się nakryciami głowy panny (w stroju odświętnym obwiązywały one głowę krajką lub ozdobnym paskiem galonem) i gorsetem. Strój  męski składał się z nakrycia głowy (dawniej – czapek podbitych futrem, później kapelusza, kaszkietu/maciejówki), koszuli, spodni, okryć wierzchnich (kamizelki, sukmany zwanej siermięgą) oraz obuwia: chodaków, łapci, drewnianych klumpi. skórzanych butów. Koszule obwiązywano krajką. Strój ten stopniowo uzupełniały i zastępowały  elementy mody miejskiej, takie jak spodnie bryczesy, palta, kurtki. Obecnie repliki stroju tradycyjnego stają się coraz częstszym sposobem reprezentowania przynależności narodowej Litwinów.

Architektura tradycyjna i typ zabudowy wsi

W wyniku pomiary włócznej ukształtowały się wsie rzędówki, a na skutek reform z początku wieku XIX wsie kolonijne. Kolonie powstawały w trakcie przerzedzania starych wsi, część mieszkańców przenosiła się na nowe siedliska o luźniejszej zabudowie. Stopniowo ten typ osadnictwa stał się dominujący i charakterystyczny dla Suwalszczyzny. Zagrody kolonijne najczęściej miały kształt prostokątny. Dom znajdował się z dala od zabudowań gospodarskich, a te ustawiano w kształt litery U, ze stodołą ustawioną równolegle do domu. Przeważało budownictwo drewniane, z  dachami krytymi słomą.  W północnej części regionu pojawiały się budynki gospodarskie z kamieni i gliny. Dominującym typem chałup były domy szerokofrontowe, czyli z wejściem w długiej ścianie budynku, zazwyczaj  czteroizbowe. Charakterystyczne dla regionu były oddzielne spichrze – świronki. Miały zazwyczaj podcienie osłaniające ścianę z wejściem.

Zabytki materialne

Zabytki materialne, takie jak przedmioty użytkowe, sztuka ludowa, ale też materiały archiwalne i fotografie, znajdują się w zbiorach placówek muzealnych i izbach regionalnych: Muzeum Okręgowym w Suwałkach, Muzeum in. Józefa Vainy w Puńsku, Starej Plebanii w Puńsku, Muzeum Ziemi Sejneńskiej, Muzeum Lipskiej Pisanki i Tradycji w Lipsku, Muzeum Wigier w Starym Folwarku. Drewniana zabudowa sakralna to między innymi  XIX-wieczne kościoły w Jaminach, Berżnikach, Jeleniewie, Studzienicznej i unikatowe molenny staroobrzędowców w Wodziszkach, Gabowych Grądach i Suwałkach. Drewnianą, tradycyjną architekturę wiejską, związaną z osadnictwem litewskim z Sejneńszczyzny, można obejrzeć w skansenie Muzeum Litewskiego Centrum Kultury Ludowej w Puńsku. Charakterystyczne dla pejzażu Suwalszczyzny są wysokie, drewniane krzyże, stawiane przy drogach wiejskich i kościołach, na granicach pól, we wsiach.

Twórczość ludowa, rękodzieło tradycyjne i rzemiosło

Dawniej tkactwo było powszechnym zajęciem kobiet wiejskich. Charakterystyczne dla regionu tkaniny sejpaki oraz tkaniny wielonicielnicowe i dwuosnowowe wykonuje do dziś na tradycyjnych krosnach Sabina Knoch. Krajki, zwane przez Litwinów juostas, a przez Polaków pojasami, to typowe małe formy tkackie Suwalszczyzny, o rozmaitym zastosowaniu, również obrzędowym. Współczesne krajki wykonuje Anastasia Sidor z Puńska.

Pisanki do dziś cieszą się dużym zainteresowaniem. Ozdabia się je metodą batiku, nanosząc na skorupkę szpilką wzór z wosku, a później farbuje. W okolicach Lipska funkcjonują pracownie twórczyń ludowych – pisankarek. Są oto między innymi Krystyna Cieśluk, Ewa Skowysz-Mucha. Barbara Tarasiewicz, Genowefa Sztukowska-Skardzińska.

Rzeźba ludowa związana jest zazwyczaj z tworzeniem postaci świętych, Chrystusa, ze scenkami z życia wsi i przedstawień otaczającej przyrody i wydarzeń historycznych. Do grona znanych rzeźbiarzy ludowych z tego terenu należą Andrzej Wasilewski, Marian Kunicki.

Tradycyjne kulinaria

Kuchnia regionu wynika z mieszania się różnych tradycji kulinarnych, szczególnie litewskiej, polskiej, rusińskiej, z elementami kuchni niemieckiej i żydowskiej. Opierała się ma ziemniakach, żytnim chlebie, mące oraz dostępnych w regionie warzywach i owocach, rybach i miodzie. Czołowe dania tradycyjne, które podbiły współczesne podniebienia to:

Kartacze, przez Litwinów nazywane cepelinami, to duże ziemniaczane kluski, nadziewane farszem mięsnym i gotowane.

Sękacz to ciasto wypiekane na obracanym rożnie, nabiera charakterystycznego kształtu stożka z wystającymi soplami. Do jego przygotowania potrzeba wielu jajek, masła, cukru, mąki i kwaśnej śmietany. Znawcy tematu wywodzą jego pochodzenie z kuchni niemieckiej.

Mrowisko to słodkie ciasto charakterystyczne dla kuchni litewskiej, przypominające kształtem kopiec.

Soczewiaki to rodzaj kotletów z ciasta ziemniaczanego, nadziewanych farszem z  soczewicy z podsmażaną cebulą oraz przyprawami.

Literatura

  1. Pokropek M., Ludowe tradycje Suwalszczyzny, Suwałki 2010.
  2. Antoniewicz J. (red.), Studia i materiały do dziejów Pojezierza Augustowskiego, Białystok 1967.
  3. Antoniewicz J. (red.), Studia i materiały do dziejów Suwalszczyzny, Białystok, 1965.
  4. Bacewicz J., Podstawy wiedzy regionalnej. Ziemia suwalska, Słobódka 2002.
  5. Falińska B., (red.), Dialog pokoleń: Suwalszczyzna - powiat Suwałki. Cz. 1 Suwałki-Białystok-Warszawa 2014.
  6. Koszutska J., Znad Niemna i Wilii. Ubiory włościańskie i drobnoszlacheckie Polaków na Grodzieńszczyźnie i Wileńszczyźnie do roku 1914, Straduny 2018.
  7. Pokropek M., Suwalszczyzna. Świat pogranicza, Suwałki, 2009.
  8. Pokropek M., Wytwórczość i sztuka ludowa Pojezierza Suwalsko-Augustowskiego, Warszawa 1979
  9. Sidariene A., Krajka w życiu człowieka. Dawne tradycje i współczesność, Kowno 2012
  10. Snarski K., Żulpa A., (red.), W krainie wielu tradycji: badania etnograficzne na pograniczu polsko-litewsko-białoruskim w XX i na początkach XXI wieku, Warszawa-Suwałki 2014
Dom we wsi Pogorzelec w powiecie sejneńskim, zbudowany około 1918 r. przez społeczność religijną staroobrzędowców.

Dom we wsi Pogorzelec, pow. sejneński, zbudowany ok. 1918 r. przez społeczność religijną staroobrzędowców. Fot. Marian Pokropek, Muzeum Okręgowe w Suwałkach, ok 1966. www.muzeum.suwalki.pl 

Rodzina staroobrzędowców ze wsi Sztabinki, powiat sejneński.

Rodzina staroobrzędowców ze wsi Sztabinki, pow. sejneński. Fot. Eugeniusz Iwaniec, Muzeum Okręgowe w Suwałkach, ok 1968. www.muzeum.suwalki.pl 

Obchody święta Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Puńsku, powiat sejneński

Obchody święta Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny – Zielna w Puńsku, pow. sejneński. Fot. Krzysztof Snarski, Muzeum Okręgowego w Suwałkach, 2009. www.muzeum.suwalki.pl

 

Nabożeństwo przy uroczysku Święte Miejsce nad Rospudą, powiat augustowski.

Nabożeństwo przy uroczysku Święte Miejsce nad Rospudą, pow. augustowski. Fot. Zespół Knuta Olofa Falka, Muzeum Okręgowego w Suwałkach. www.muzeum.suwalki.pl 

 

W regionie

Zobacz także

Kobieta w tradycyjnym stroju kresowiaków wileńsckich.

Region

Ziemia Lubuska

Więcej

Region

Polesie

Więcej

Stara wioska na mazowszu

Region

Pomorze Zachodnie

Więcej

Stara wioska na  Kujawach

Region

Kujawy

Więcej

Niedziela św. Rocha

Region

Mazowsze

Więcej

Cerkiew w miejscowości Stary Kornin (powiat hajnowski), 1994 r.

Region

Podlasie

Więcej

Chałupa z Dźwierszna Wielkiego

Region

Wielkopolska

Więcej

Region

Ziemia chełmińska

Więcej

Skrzynia malowana (posagowa) z 1846 roku

Region

Ziemia dobrzyńska

Więcej

Region

Warmia i Mazury

Więcej

Ta strona korzysta z plików cookies. Sprawdź naszą politykę prywatności żeby dowiedzieć się więcej.

0%